Reissuvuoden 2017 parhaimmat hetket

Kirjoitin varsinaisen reissukoosteen kuluneesta vuodesta jo joulukuun Instagram Travel Thursdayssa, sillä kuvittelin että minulla ei ole aikaa toteuttaa vuoden 2018 ensimmäistä teemapostausta (LISÄYS: ei periaatteessa ollutkaan, sillä kirjoitin tämän joulukuun puolella ja 4.1 olin jo matkalla synnyttämään). Joten tässä tuleekin reissuvuoden kohokohtia, jokaisesta matkakohteesta yksi kappale!

Palmun alla Bai Saon rannalla

Piti ihan tarkistaa kuvien aikaleimasta, mutta vietimme vuoden ensimmäisen päivän Phu Quocin saarella, ja kävimme juuri tuolloin Bai Sao Beachilla, joka on joskus valittu Vietnamin kauneimmaksi. Vaikka ranta onkin sen verran tunnettu, että monet turistit pysähtyvät siellä, saimme vallattua rannan rauhallisemmasta päästä oman palmunaluspaikkamme, jossa nautimme kookosmehua, rapeaksi paistettuja kevätrullia ja söpöjä mutta mauttomia jäätelöitä.

Saigonin viimeisen illan herkuttelut

Meillä oli paluumatkalla vielä yksi yö Saigonissa ja selkeä päämäärä: käväistä vielä yhdessä kahvilassa, juoda skumppalasilliset hotellin kattoterassilla ja mässäillä ihanalla vietnamilaisella ruualla Ben Thanhin katuruokamarkkinoilla. Kaikki toiveet toteutuivat ja lähdimme Vietnamista tyytyväisinä koko reissuumme.

Hongkong Yick Fat Building

Hongkong on tunnettu korkeista taloistaan, joita kohoaa vierivieressä muodostaen jatkuvaa ikkunoiden tulvaa. Korkeuden lisäksi jotkut talot ovat myös todella leveitä, jolloin rakennuksista kokonaisuudessaan tulee massiivisia ja muurahaispesämäisiä. Näistä ehkä tunnetuin on Quarry Bayssa sijaitseva Yick Fat Building, jonka sisäpihalla oli yllättävän rauhallinen tunnelma. Kuinkahan paljon kyseisessä talossa ja sen naapureissa asuu porukkaa?

Naplesin dramaattinen auringonlasku

Floridan-lomallamme jokainen päivä oli erilainen. Oli sopivasti kaupunkia, roadtripiä, luontoa, rantaa ja jopa yksi teemapuisto (jos Kennedy Space Center sellaiseksi luetaan). Viikko meni yhdessä hujauksessa! Kivoja hetkiä oli monia, mutta kävely Naplesin upealla rannalla jäi mieleen dramaattisen auringonlaskun vuoksi, sillä läheinen maastopalo aiheutti taivaalle erikoiset värit. Lisäksi näimme ensimmäistä kertaa ikinä delfiinin luonnonvesissä, se jos mikä ilahduttaa minua edelleen! Naureskelimme myös pelikaaneille, jotka kalastivat laiturin vieressä.

Illallinen Vilnassa

Oulu-Helsinki-Vilna -lennot menevät yhdessä hujauksessa ja Liettuan pääkaupunki tuntuu olevan yllättävän lähellä. Silti olo oli matkustamisen ja huhtikuuksi yllättävän talvisen sään johdosta vähän väsynyt, joten onneksi olimme haahuilun sijaan katsoneet täsmäosoitteen suosittuun Aline Leiciai -ravintolaan. Paikka oli täynnä paikallisia, mutta saimme vielä pienen pöydän kaiken keskeltä. Tilasimme paikallisia juustoja ja viinejä sekä naudankielisalaattia ja liettualaisia pannukakkuja, mutta lopulta saimme eteemme osittain eri ruuat, tosin ihanan rasvaiset ja täyteläiset nekin. Ravintolan lämmin, kellarihenkinen tunnelma ja täyttävä ruoka sopivat kylmään säähän erinomaisesti!

Kuuma aamupäivä Brixtonissa

Helteestä ja hieman tukalasta olostani huolimatta ehdimme tekemään neljän päivän Lontoon-lomallamme vaikka mitä. Viimeisenä aamuna kipaisimme aamupalan läheisestä ruokakaupasta ja söimme sen vehreässä Norfolk Square Gardensissa. Siitä oli hyvä jatkaa muutaman mutkan kautta Brixtoniin, joka oli ihan omanlaistansa Lontoota. Koska sääkin oli aurikoisen helteinen, oli Karibia-fiilis läsnä vielä enemmän. Kadut olivat vielä melko hiljaisia maanantaiaamupäivänä, mutta kaupunginosa oli selvästi heräämässä uuteen, värikkääseen viikkoon.

Kanaalipyöräily ja hengailu Joordanissa

Amsterdamin viehätys piilee vanhojen talojen, kanaaleiden ja rentouden yhdistelmässä. Parhaiten kaupunkiin tutustuu pyöräillen, eikä välimatkat ole kovin pitkiä. Ydinkeskustan turistiruuhkat saivat välillä hien nousemaan otsalle, ja pyöräkin joutui talutuslinjalle, mutta jo muutaman kanaalin päässä esimerkiksi ihastuttavalla Jordaanin alueella oli rauhallista. Alueelta löytyy kauniita siltanäkymiä kukkaistutuksineen ja mielenkiintoisia pikkuravintoloita ja -putiikkeja.

Hetki suihkulähteellä Roomassa

Babymoonin ensimmäinen ilta, olimme juuri saapuneet Roomaan ja majoittuneet ihanaan Lilium-hotelliimme. Päätimme kävellä syömään tutuille kulmille lähelle Terminin asemaa, ja satuimme juuri sopivasti kauneimpaan auringonlaskun aikaan Piazza della Repubblicalle. Istuskelimme hetken suihkulähteellä, ihan samalla tavalla kuin vuosia aikaisemmin ensimmäisenä (kuumana) Rooman-iltanamme. Menimme syömään tutun ravintolan terassille pastaa ja pannacottaa ja lopuksi kävelimme iltavalaistuksessa kylpevillä kaduilla ihastellen Rooman kauneutta.

Instagram Travel Thursday on aina joka kuukauden ensimmäisenä torstaina vietettävä blogitempaus, johon kuka tahansa voi osallistua. Tempauksen tarkoituksena on vahvistaa Instagramia matkainspiraation ja -tiedon levittämiskanavana, ja tuoda esille Instagramin matkailueksperttejä. IGTT hostit: TravelloverVagabonda ja Skimbaco.

2 vastausta artikkeliin “Reissuvuoden 2017 parhaimmat hetket

1. Oi kamala, tuo Hongkongin talojättiläinen olisi minun pahin painajainen! Minulla meni Köpiksessä asuessani hermo kerrostaloasumiseen aivan täysin, sillä jatkuvasti kuului joko naapureista tai pihalta melua, tai vähintäänkin jostain kantautui sisälle ruuankäryä tai tupakan savua. Nyt täällä Kreetalla asuessamme ei kuulu muuta kuin satunnaisesti kukon kieuntaa, lampaiden määkimistä tai koiran haukkumista jossain kaukana. Ne äänet ei ärsytä yhtään 🙂

Onnea uudesta perheenjäsenestä! Hyvin ennakoitu, kun ajastit postauksen 😀

1. Olihan se ihan järkky! Ei kyllä minuakaan saisi täältä omasta kodista kerrostaloon, ainakaan juuri nyt. Toki riippuu elämäntilanteestakin ja monesta muusta asiasta. Mutta kivan rauhallista on 🙂

Voi kiitos! Joku ennakkoaavistus selvästi oli! Mukavaa talven jatkoa Kreetalle 🙂