Päivät 6 ja 7: Pientä harmitusta Hamptoneissa ja paluu kaupunkiin

Mini-roadtripin toinen päivä alkoi ajomatkalla Nyackista Hudson-joen yli ja Nykin pohjoisosan läpi kohti Long Islandia. Teimme ensimmäisen pysähdyksen Bronxin puolella sijaitsevalla City Islandilla, jonka tunnelma oli taas ihan erilainen, kuin Nykissä ollessa voisi odottaa: kalastajia, sea food -ravintoloita ja puisia laitureita.

NewYork22

City Islandilta lähdettäessä laskimme taas Mustangin katon alas, vaikka aamupäiväiset lämpötilat eivät yhtä korkeita olleetkaan kuin edellisenä iltapäivänä. Matkasimme ensimmäiseksi Fire Islandille, joka on aivan hassun kapea kaistale, pelkkä pitkä viiva kartassa. Ajoimme majakkaa lähimpänä olevalle parkkipaikalle ja jatkoimme matkaa jalan. Kävelimme hetken aikaa tuulisella rannalla ja kuvittelimme millainen kuhina siellä käy kesäisin. Nyt ranta oli lähes autio ja kaikki ravintolat ja muut palvelut olivat jo sulkeneet ovensa tämän sesongin osalta.

NewYork21

Lähdimme iltapäivästä ajamaan kohti toista majakkaa Montaukissa, ohittaen samalla lukuisia hassun kuuloisia paikkakuntia, joista ei moottoritieltä käsin nähnyt vilaustakaan. Oli suorastaan huvittavaa, kuinka tylsää seutua saaren keskikohta on: pelkkää matalaa mäntymetsää ja pusikkoa moottoritien ympärillä. Lähempänä määränpäätä vaihdoimme pienemmälle tielle, joka menee mm. Hamptonien läpi.

Matkan varrella ihastelimme pelloilla kasvavia isoja oransseja kurpitsoja, joita kaupattiin tienvarsikojuissa tämän tästä. Halloweenin lähestymisen on huomannut selvästi niin kaupungissa kuin sen ulkopuolellakin. Montaukin lähestyessä minulla alkoi tehdä mieli hummerisämpylää ja kilometrien kuluessa sain suorastaan pakkomielteen siitä: lobster roll kuulostaa juuri sellaiselta ruualta, mitä Long Islandilla pitää syödä. Onneksemme satuimme ohittamaan varsin lupaavan näköisen katukeittiön, joka mainosti isosti hummerisämpylöitään. Päätimme pysähtyä paikassa paluumatkalla, sillä Montauk oli jo nurkan takana.

Epäonni alkoi majakalle saavuttuamme: portilla oleva kyltti kertoi, että paikka on jo sulkenut ovensa ja kannattaa varoa vahtikoiraa. Ei siinä auttanut kuin kääntää auton nokka Long Islandin kaukaisimmasta kärjestä kohti vilkkaampia mestoja. Päätimme ajaa Montaukin satamaan. Sitä ennen huomasimme kyltin näköalapaikasta ja lähdimme kulkemaan pusikkoista polkua pitkin odottaen huikeita näkymiä. Hetken tarvottuamme pusikossa päätimme kuitenkin jättää näköalat väliin, sillä ei ollut mitään takeita siitä, että seuraavankaan oksan takana olisi mitään sen ihmeellisempää. Lisäksi paikalla oli punkkivaroitus, mikä ei hirveästi houkutellut liikkumaan luonnossa.

NewYork23

Hyppäsimme takaisin autoon ja hurautimme satamaan, missä onnemme oli kääntymässä: ihana vanhaa charmia henkivä lobster roll -kärry oli parkissa juuri täydellisellä rantatörmällä! Äkkiä taas auto parkkiin ja dollarit kourassa sämpyläostiksille. Juuri kun olimme jo mahat kurnien luulleet syövämme ihanat Long Island -henkiset eväät merituulta haistellen, jouduimme pettymään jälleen: kärry oli vetänyt luukut kiinni sillä aikaa, kun laitoimme autoa viereiseen parkkiin. Ai että harmitti olla koko ajan yhden askeleen jäljessä!

Kävelimme hetken satama-alueella, joka oli ihanan sammahtanut kesäsesongin jälkeen, eikä paikalla näkynyt ollenkaan muita turisteja tai edes kovinkaan montaa paikallista. Pienen kuvaustauon jälkeen oli kuitenkin aika jatkaa matkaa, sillä tienvarren ruokapaikka muistui taas mieleen ja emme halunneet nähdä sielläkin suljettu-lappua luukulla. Mutta epäonni jatkui taas ja tällä kertaa poliisin muodossa, joka ohjasi kaiken liikenteen pois päätieltä ja hummeriherkkujen ääreltä. Nyt ei voinut muuta kuin luovuttaa ja ajaa ruokakaupan kautta Southamptonin motellillemme. Tarviiko edes sanoa, että tehtiin sen ruokakaupankin suhteen yksi hukkareissu isoon K-Martiin, missä ei myyty muuta kuin pakasteita ja sipsejä. Argh!

NewYork25

Perjantaina jouduimme luopumaan autostamme ja ajelimme Hamptonseista JFK:n läheiselle autovuokraamolle. Jäljellä oli vielä yksi yö Manhattanilla ja tällä kertaa ihan Times Squaren kupeessa, mistä oli kätevä tehdä vielä pieni turistikierros mm. Grand Central Terminaliin, kaupunginkirjastolle ja Central Parkiin. Ai että olikin hienot ruskamaisemat puiston etelälaidalla! Olisin voinut kierrellä siellä tunteja. Viikko aikaisemmin ruska ei ollut vielä kovin vaikuttava, joten elättelimme koko ajan toiveita, että loppulomasta tilanne on eri. Syksy on kyllä ehdotonta lempiaikaani Nykissä!

NewYork24

Viimeisen yön molemmin puolin ehdittiin myös syödä vielä jotain. Perjantaina illalla menimme tuttuun tapaan herkuttelemaan ribseillä ja brisketillä Virgil’s Real BBQ -ravintolaan. Lauantaina huomasimme onneksemme, että koska lentomme lähtisi vasta myöhemmin iltapäivällä, oli meidän mahdollista vielä hurauttaa Brooklynin puolelle Smorgasburgiin, jonka missasimme sunnuntaina. Valitsimme kahdesta lokaatiosta meille sen uuden, eli talvisin Industry Cityssä pidettävän Brooklyn Flean. Olimmekin käyneet aikaisemmin keskiviikkona samoilla seuduilla kävelemässä Sunset Parkissa. Sekä kirppari että ruokatori että itse paikka olivat juuri meidän makuumme ja olisin voinut hengata siellä koko päivän ja ostaa laukun täyteen tavaraa, mutta tässä vaiheessa reissua päädyttiin vain herkuttelemaan tacoilla, täytetyllä patongilla, kaktuslimonadilla ja thaimaalaisella kuplateellä. Olipa hyvä lopetus lomalle!

NewYork26

Muutenkin kaikki meni ihan nappiin lähdön suhteen, eikä edellisen loman tapaisesta säätämisestä ollut tietoakaan. Jätimme siis jäähyväiset Nykille hyvissä väleissä, jopa lämpimissä. Veikkaisin, ettei tämäkään ollut vielä viimeinen reissu. Se on ainakin varmaa, että joku syksy teen vielä uusintakierroksen Central Parkissa!

Mainokset

6 thoughts on “Päivät 6 ja 7: Pientä harmitusta Hamptoneissa ja paluu kaupunkiin

1. Aika hauska sattuma, me nimittäin kovasti pohdittiin josko tekisimme yhden yön retken Montaukiin tämän syksyn reissulla. Ei vissiin siis kannata ainakaan majakan takia. Fire Islandin maisemat ja majakkakin kelpaisi mulle. Ja nimenomaan näin sesongin ulkopuolella kiitos 🙂 Saa nyt nähdä poistutaanko kuitenkaan lopulta koko Manhattanilta 😀 Jo pelkkät kävelyt syksyisessä Central Parkissa saa mut hykertelemään onnesta. Sen jälkeen kun kävimme ekan kerran syksyllä Nykissä, niin ei sitten ollakaan muina vuoden aikoina enää palattu. Suosikkimme siis ehdottomasti myös!

• Syksy on ihan paras! Tahdon ehdottomasti uudelleen 🙂 Tosin pidin myös keväästä, kun on kirsikankukkia, mutta syksy on kokonaisuudessaan vielä parempi!

En muuten tiedä siitä majakasta, että oliko mennyt kiinni siltä päivältä vai koko kaudelta. Siellä kuitenkin pyöri joitain muitakin turisteja aidan takana ja lisäksi siellä oli ehkä jotkut kuvaukset juuri sinä päivänä, autokalustosta päätellen. Ei yhtään tutkittu asiaa etukäteen. Fire Islandin majakka oli ainakin auki, vaikka ei siellä sisällä käytykään (siellä oli juuri sillä hetkellä joku ala-asteen luokkaretki ja ne oli kaikki siellä majakan sisällä). Ja tosiaan olipa ihanan rauhallista sesongin ulkopuolella, ihan oma tunnelmansa. Tosin Southamptonin motelliemäntämme ihmetteli, miksi joku tulee sinne tähän aikaan vuodesta, kun koko paikka on ihan tylsä. Meistä se oli vaan positiivistä, ettei ole mitään sirkusta ja ruuhkia 🙂

2. KÄÄK- Nyki-postauksia – sydäri työkoneeen ääressä 😉 !!!! Työ- ja harrastuskiireet ovat pitäneet minut poissa blogistasi (ja koko netistä ylipäätään) reilun viikon mutta tänään illalla kotona perehdyn postauksiin ja fiiliksiin oikein ajan kanssa. Hauskaa reissua ja nauttikaa :)! Täällä kärvistellään siinä ainaisessa matkakuumeessa…

• Haha, IHANA kommentti! Nyt ollaan mekin oltu jo pari päivää takasin kotona (pääsin julkaisemaan tuon postauksen vasta Suomeen saavuttua), mutta oli kyllä upea reissu! Ja lisää postauksia on luvassa piakkoin 😉

3. Ihan mahtava toi teiän auto! Tolla kelpais huristella.
    Inhottavaa epäonnea, mutta onneksi ei sentään koko reissua. 🙂 Onneksi loman lopetus sujui hyvin ja Nyci kutsuu vielä. .D

• Eiks olekin! Oli vähän pudotusta kun kotikentällä Oulunsalossa otettiin alle oma vanha farmarimme 😀 Joo tosiaan joskus pikkuasiat vähän vastustaa, mutta muutoin oli kyllä huippu loma ja lopetus varsinkin 🙂

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )