Road Trip päivä 5: Kävellen ja autoillen San Franciscossa

Saapumispäivän lisäksi meillä oli yksi kokonainen päivä varattu San Franciscon tutkimiseen. Olimme tehneet tietoisen valinnan majoituksen sijainnin suhteen ja jätimme auton Bart-aseman viereiselle ostoskeskukselle ja hyppäsimme junan kyytiin. Hyppääminen ei tosin ollut niin helposti tehty kuin sanottu, sillä kuten tyypillistä, emme meinanneet löytää varsinaista asemaa ja sen sisäänkäyntiä mistään, sillä ainoa ”opaste” oli läheisen parkkitalon kyljessä oleva pieni Bart-logo. Seuraavaksi harmaita hiuksia aiheutti automaatti, sillä lippulogiikka ei meinannut heti upota kaaliimme: automaatista ostetaan lippu, johon ladataan joku valinnainen summa (oletusarvoisesti 20 dollaria). Lippua höylätään lähtö- ja saapumispaikassa ja lipulta veloitetaan kyseiseen kilometrimäärään oikeuttava summa.

Jäimme pois Bartin kyydistä Powell Streetin asemalla, sillä olimme katsoneet cable carin lähtevän juuri siitä kohti Fisherman´s Wharfin satama-aluetta. Cable car löytyikin helposti, mutta niin olivat löytäneet muutkin turistit. Jono oli pitkä, joten päätimme käväistä nopeasti läheisessä kaupassa, jotta jono ehtisi lyhentyä. Kymmenen minuutin päästä jono oli kasvanut edelleen toista kymmentä metriä ja lisäksi huomasimme lipun hinnan olevan 6 dollaria suuntansa! Melkoinen turistirysä.

Päätimme sitten uhmata keskustan mäkiä ja lähteä kävelemään arviolta kolmen kilometrin matkaa. Onneksi olin treenannut mäkikävelyä Pargassa, joten pääsin ihan hengissä ja hyvässä hapessa ylös asti. Sieltä matka rantaan päin olikin yhtä alamäkeä halki Chinatownin reunamien.

sf6

Satamassa meitä odotti suuri turistien kuhina, kuten arvata saattaa. Kävimme kurkkaamassa kauempana saarella näkyvää Alcatrazia, sukellusvenettä ja jotain vanhaa laivaa. Sen jälkeen suuntasimme laiturin numero 39 seudulle, jossa on mahdollisuus nähdä merileijonia. Kylteissä varoiteltiin kyseisten eläimien olevan harvinaisempia kesäaikaan, mutta onnistuimme näkemään muutaman.

Tässä vaiheessa aloimme olla nälkäisiä ja janoisia, mutta sataman turistihinnat ja paikat eivät siltä erää kiinnostaneet. Olimme ajatelleet syödä Chinatownissa (joka on muuten maailman suurin kiinalaisyhteisö Kiinan ulkopuolella, isompi kuin Nykissä), joten otimme ratikan (2 dollaria), joka liikkui rannikkoa pitkin keskustaan päin. Jäimme kyydistä Broadwayn kulmilla ja löysimme puiston ja aukion, jolla lounasti paljon paikallisia. Olimme kuitenkin edelleen sen Chinatownin kannalla, joten lähdimme kävelemään päättäväisesti kohti ylöspäin nousevaa keskustaa.

Olimme kävelleet jo melkein Chinatownin rajalle, kun vastaan tuli mielenkiintoinen perulainen food truck. Perulaisia herkkuja jonotti niin financial centerin pukumiehet kuin raksamiehetkin, joten päätimme ehdottomasti kokeilla. Olimme lounastamassa ihan viimeisinä hetkinä, sillä läheskään kaikkea ei ollut enää jäljellä ja autoa oltiin sulkemassa (vaikka nälkäisiä olisi riittänyt, mutta kun ruoka alkoi olla loppu). Otimme pulled pork sämpylät, jossa oli inka-kolasta tehtyä kastiketta, punakaalta, majoneesia ja sipsejä. Ja juomaksi tietenkin inka-kolat. Jouduimme odottamaan ruokaa jonkin aikaa, mutta se oli sen arvoista. Todella hyvää! Ja kola oli oikein maistuvaa myös, sellaista banaanilimpparin tyylistä.

Tässä vaiheessa olimme jo melko väsyneitä ja suuntasimme Bart-asemalle ja takaisin hotellille. Pienten päiväunien jälkeen hyppäsimme taas auton kyytiin ja ajoimme Golden Gate Parkiin, jossa valitsimme umpimähkään erään lammen, jonka kiersimme kävellen. Alue oli ihan viihtyisä ja siellä olisi ollut mahdollista vuokrata polkuvene.

Ajelimme puiston jälkeen vielä hetken kaupungilla, mutta päätimme sitten suunnata motellille nukkumaan. Seuraavana aamuna olisi hyvä lähteä road trippimme ensimmäiselle ajo-osuudelle jo hyvissä ajoin.

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )