Päivä 1: Hello LA!

Täällä ollaan vihdoinkin, Los Angelesissa, kämäisessä Hollywood Star Inn -motellissa, Sunset Boulevardin varrella! Kirjoittelen tätä yöllä, kuinkas mutenkaan, mutta koska en jaksa lähteä keskellä yötä hakemaan extrakoodia nettiä varten (enkä varsinkaan näpytellä mitään kännykällä), joudun julkaisemaan tämän myöhemmin.
Matkasimme tällä kertaa Dusseldorfin kautta ja neljän tunnin vaihtoaika meni siellä suhteellisen kivuttomasti aamupalaa syöden ja lokoisilla nahkanojatuoleilla hengaillen. Portilla ryykäsimme heti ensimmäisten joukossa koneeseen, sillä omissa boordareissamme ei ollut ryhmänumeroa. Odotimme jo saksalaista huuto-ohjeistusta siirtymään jonon hännille odottamaan, mutta mitä vielä, saimmekin kaivaa paluulentolippumme esille (ja samalla jumitimme koko jonon, kun ne ei tietenkään olleet ihan käsillä, kun eipä niitä ole koskaan mennessä portilla kysytty). Eikä tässä vielä kaikki, pääsimme molemmat ylimääräiseen turvatarkastukseen ennen koneeseen pääsyä.
LA3
Itse AirBerlinin lento meni ihan hyvin ja yllättävän kivuttomasti. Perillä koimme saman jutun kuin yleensäkin: ei ole mitään väliä, olemmeko koneesta lähdössä viimeisenä vai ensimmäisten joukossa, sillä jostain syystä päädymme aina maahantulotarkastuksessa koko koneellisen hännille. Tällä kertaa syynä etuaseman menettämiseen oli nopea vessareissu ja yksi harharetki väärään jonoon, sillä nykyllän ESTAlaisille ja aikaisemmin Amerikoissa vierailleille on ihan oma jono. Paitsi että minulla oli vaihtunut passi, joten en varsinaisesti ole siis vieraillut vielä Jenkeissä ja olen uusi vierailija. Eli takaisin ruotuun ja pidemmän jonon hännille.
Autovuokraamoille lähtevää shuttlebussia odotellessa ilakoimme jo siitä, että Hertzin bussin kyytiin näytti olevan paljon pienempi tunku kuin Alamon jatkuvalla syötöllä saapuviin busseihin. Vuorkaamon asiakaspalveluunkaan ei ollut kovin kauheaa jonoa, joten ajattelimme etukäteen varauksen tehneenä auton noutamisen olevan nopea juttu.
LA2
Mitä vielä, varmasti tunnin saimme viettää sielläkin. Kaikilla tuntui kestävän vuokrausprosessi kummallisen pitkään ja lopulta syykin selvisi, kun itse päädyimme tiskille: virkailijat yrittivät kerran jos toisenkin ja vielä kolmannen kiellon päälle upgreidata autoja melko kovaan hintaan. Meillä autoluokan korotus olisi maksanut 600 dollaria + lisävakuutukset 400e. Nämä siis maksamamme vuokrahinnan päälle!
Viereisellä tiskillä olevan suomalaispariskunnan ennakkoon maksamissa vakuutuksissa oli jotain häikkää ja ilmeisen iso lasku tuli heillekin. Me ei alettu vaihtamaan autotyyppiämme, sillä jos olisimme maksaneet esim. 150 dollaria lisää, niin auto olisi siltikin ollut lähes yhtä huono (kaksi vuotta sitten tällä summalla sai jo halutun korotuksen). Dollareita olisi pitänyt iskeä tiskiin vähintään 300, että oltaisiin saatu yhtään mieluisampi auto, mutta ei sitten viitsitty lähteä siihen (tässä vaiheessa virkailijan vänkääminen auton suhteen alkoi jo harmittaa). Ylimääräisistä vakuutuksistakin karsimme useimmat pois.
Lopulta saimme automme jostain hehtaariparkkipaikan kauimmaisesta nurkasta ja pääsimme lähtemään kohti motellia. Loppuilta sujuikin mukavemmissa merkeissä, sillä majoittumisen jälkeen ajelimme pitkin Sunset Boulevardia auringonlaskun aikaan ja ihailimme palmurivistöjä. Kävimme syömässä vanhassa tutussa In-N-Outissa ja voi vitsit, että oli hyvää! Parhaimman hampurilaisen mittelö shack burgerin ja double doublen välillä on kova! Pakko saada lisää vielä tämän reissun aikana.
LA1

10 vastausta artikkeliin “Päivä 1: Hello LA!

1. No onpa ollut harmittavia juttuja. Kun me lennettiin New Yorgista LA:iin, niin minä en ymmärtänyt mistään mitään, mutta poika ja vaimonsa tajusivat asiat tosi hyvin. Poika hyppäsi heti bussiin, jolla mentiin autovuokraamoon ja me miniän kanssa odoteltiin matkalaukkujamme ja mentiin perässä toisella bussilla vuokraamoon.

Kun pääsimme perille, niin poika istui jo käynnissä olevan avoMustangin ratissa ja pääsimme heti eteenpäin.

Hauskaa lomaa!

1. Meillä on kyllä sujunut kaikki aina ihan jouhevasti Alamon kanssa, joten tämä oli siksikin vähän pettymys. Onneksi meillä ei ollut kiire mihinkään. Mutta silti pääsi harmittamaan. Autokin on ollut ihan ok, mutta aikaisemmin meillä on ollut parempia autoja alla. Tosin sitä saa mitä viitsii maksaa, olisimme kyllä saaneet hienommankin pelin, mutta useiden satojen dollarien lisähinta kirpaisi.

2. Ihanaa, ootte LA:ssa! <3<3<3
    Toi oli ihan vallan uusi tieto, että maahantulossa olisi omat jonot jo amerikoissa käyneille yms. Voisiko olla vain LA:ssa? En itse nimittäin moista huomannut nyt keväällä. Tosin tultiin maahan Havaijilta ja toisen kerran sitten bussilla Kanadasta. Ehkä vähän eri 😉
    Nauttikaa minunkin puolesta maailman ihanimmista paikasta!

1. Niinpä, ihanaa!! <3<3<3 Tää maahantulojuttu on kai ihan uusi, Antti oli juuri ehtinyt lukea siitä uutisista. Eikä se varmaan ole edes läheskään kaikilla kentillä käytössä. Käytännössä tämä "vanhojen tuttujen" jono on kai automaateille, joita aikaisemmin oli vain Usan kansalaisille. Mielenkiintoista nähdä seuraavalla kerralla, että miten toimii 🙂

3. Hienoa, että olette jo reissussa ja kohteessa! Onkohan Shack-burgerin voittanutta….epäilen vahvasti 😉
    Ilmeisesti nuo autovuokrausfirmojen tyypit ovat todellakin niin agressiivisia kun kaikki kertovat. Kauhulla odottelen oman vuokra-auton noutoa, pitää vaan sitten pitää päänsä eikä lähde tekemään muutoksia. Mitä vakuutuksia muuten yleensä otatte (lisävakuutuksia jne.) autonvuokrauksen yhteydessä? Autoliiton ja muita www-sivuja olen lueskellut mutta vielä on nuo vakuutusasiat hakusessa ja pitäisi auto pikapuoliin varata omaa Jenkkireissua varten.

1. Haha, siis Shackin voittanutta on kyllä todella vaikea löytää 😉 Minä en osaa oikein päättää, onko double double parempi vai ei, mutta sen sijaan voinkin syödä mahan täyteen molempia! Vegasissa on muuten avattu Shake Shack, joten nyt tulee tilaisuus tehdä vertailua jälleen kerran 🙂

Meillä on aikaisemmin sujunut vuokraukset oikein hyvin Alamon kanssa, joten tää vatvominen oli vähän yllättävää. Ei myöskään tällä kertaa saatu oikein mitään selkoa lisävakuutuksista, sillä virkailija ei oikein suoraan vastannut kysymyksiimme. Yleensä olemme ottaneet omavastuun poiston. Nyt otimme myös hinaus/korjauspalvelun, jos auto hajoaa keskelle ei mitään. Monet heidän tarjoamista vakuutuksistaan oli sellaisia, jotka meillä on jo oman matkavakuutuksen kautta.

4. Huh, aikamoinen aloitus reissulla! (Mää oon selvästi vähän jälkijunassa, mutta saanpa ahmia koko satsillisen näitä teidän reissukuulumisia putkeen! :D) Pakko ihmetellä että mitä hittoa ne siellä autovuokraamossa oikein touhusi? Meillä ei oo koskaan käyny vastaavaa, uskomatonta että vänkäävät lisämaksujen perässä niin pitkään, että hermo palaa. Onneksi on kuitenkin In-N-Out. Näyttää niin hyvältä, droooool!

1. Täältähän nää löytyy, vaikka kerralla lukea kaikki 😉 Juu siis meillä on aikaisemmin ollut Jenkeissä aina Alamo ja kaikki on ollut todella jouhevaa. Siksi tää oli yllätys, että miten meni näin säätämiseksi. Auto on onneks kuitenkin ollut parempi kuin odotettiin, tai ainakin on selvinnyt kuumista olosuhteista so far!