Matka Boracayn saarelle

Saavuimme tänään myöhään illalla Boracaylle. Filippiinien pääturistisaari Boracay valikoitui rantapaikaksemme suhteellisen lyhyen lentomatkan ja valkohiekkaisen biitsin takia. Oli lentoaika mikä tahansa, niin kovin helpolla emme saarelle kuitenkaan päässeet. Matka sisälsi taksin, kaksi eri lentoa, bussimatkan, laivamatkan ja lopuksi vielä lyhyen automatkan. Tyypillistä!
Lähdimme Hongkongin hotellistamme aamulla aikaisin, jotta lentokentällä ei tarvitsisi panikoida mahdollisissa jonoissa. Taksikuskimme, vanha mies, joka yllättäen puhui jonkin verran englantia, jutteli meille niitä näitä koko matkan – ja lentokentällä keksi tekosyyn, miksi taksikyyti oli mittarin lukemaa reilusti kalliimpi! Emme jaksaneet alkaa säätämään jo heti aamusta, joten maksoimme ja olimme vain tyytyväisiä, että pääsimme nopeasti ja helposti kentälle.
Kentällä kaikki sujui mainiosti, jonoja ei ollut kovin paljoa ja pääsimme koneeseen ajallaan. Itse kone jumitti kylläkin ylimääräisen puolituntisen ennen lähtöä ja saavuimme Manilaan hieman myöhässä. Vaihtoaikamme oli suht ruhtinaallinen 2h40min eikä siihen kuulunut terminaalin vaihtoa, joten olimme ihan levollisin mielin. Varsinkin, kun passintarkastus ja terveystietolomakkeen jättäminen kestivät vain hujauksen. Jopa laukut saapuivat lyhyen odottelun jälkeen ja saimme ne jätettyä lähtöselvitykseen ilman sen suurempia jonottamisia. Vastoin aikaisemmin kuulemaamme, lentokenttämaksua ei maksettu ainakaan Manilassa.
Yllättäen kentällä oli myös toimiva ja ilmainen netti. Siis mitä ihmettä, Manilan kenttähän on paljon mainettansa parempi! Mutta sitten menimme omalle portillemme odottamaan Boracayn lentoamme, joka oli joku viikko aikaisemmin vaihdettu lentoyhtiön toimesta Kalibon kentälle läheisen Caticlanin sijaan. Ensinnäkin porttialue oli puolittainen kaaos, jossa oli ihan liian paljon ihmisiä ihan liian pienessä tilassa. Monitoreista ei ottanut mitään selkoa ja lentojen portit ilmoitettiin pahvikyltein. Kyllä, pahvikyltein tai muutoin paperilappusin! Yritimme kuunnella kuulutuksia, mutta niistä oli vaikea saada mitään selkoa.
Vähitellen meille selvisi, että Cebu Pacificin kaksi aikaisempaa samalle seudulle menevää lentoa olivat vielä maissa ja meidänkin lento tulisi Manilan kentän ruuhkan takia myöhästymään. Ensin tietoon tuli 40min myöhästyminen, mutta myöhemmin Antti bongasi eräältä tiskiltä paperilapun, jossa uusi lähtöaika oli jopa kaksi tuntia alkuperäistä myöhempi. Kävimme kyselemässä koneen tilannetta, mutta mitään kovin selkeitä vastauksia kenelläkään ei ollut antaa.
Yhtäkkiä eräälle ovelle ilmestyi paperilappu, jossa luki lentomme numero. Pääsimmekin yllättäen koneeseen, joka oli tietenkin ilmojen traktori ATR. Meitä oli jopa parisenkymmentä, joten emme saaneet edes pientä konetta täytettyä. Lopulta jouduimme kuitenkin jonottamaan lähtölupaa vielä reilun tunnin koneessa istuen ja aloimme jo olla tulisilla hiilillä jatkokyytimme suhteen.
Kone oli kaiken kaikkiaan kaksi tuntia myöhässä ja voi että kiitin onneani, että olin ostanut meille transferin etukäteen. Itse Kalibon kenttä on niin pieni kuin mahdollista, eikä mihinkään ylimääräiseen säätämiseen olisi ollut energiaa. Laukut tulivat supernopeasti ja olin jo sitä ennen bongannut nimeni yhdestä kyltistä ja saimme ohjeet kyytiä varten.
Matkasimme bussilla 70km matkan satamaan ja ajoaika oli parisen tuntia, sillä tie on mutkainen ja mäkinen. Satamassa olimme ihan ulallamme, olihan pimeää ja olimme väsyneitä. Meitä oltiin kuitenkin vastassa kyydin järjestäneen My Boracay Guiden toimesta ja käytännössä meidät kuljetettiin kädestä pitäen eri paikkoihin ja lopulta veneeseen. Itse venematka on todella lyhyt, mutta siinäkin ehti jo saada kunnon Aasia-lomafiiliksen, kun pimeän meren ympäröimänä ja pehmeän lämpimän tuulen saattelemana saavuttiin Boracayn puulaituriin.
Myös Boracaylla meitä oltiin heti vastassa ja meidät vietiin autolla hotellille. Kertakaikkisen hyvä diili, vaikka tulikin ehkä jonkun euron kalliimmaksi kuin jos olisi järkännyt jokaisen pätkän itse. Jos en olisi varannut kyytiä etukäteen, itkisimme ehkä vieläkin jossain Kalibon kentällä. Sen sijaan ehdimme jo pyörähtämään rantakadulla ja saamaan varpaat hiekkaiseksi!
Mainokset

2 thoughts on “Matka Boracayn saarelle

1. Tuohon taksisäätämiseen on pakko kommentoida, että ehkä kannattaisi tsekata uber-taksikuviota. Niitä on maailmalla tosi monessa paikassa ja niiden kanssa ei ole ollut säätöä, meillä ainakaan (vielä?). Ainakin meidän blogistamme löytyy lisää juttua, mutta varmasti muualtakin.

• Se on kyllä aina niin tuurista kiinni, että milloin ja kenenkä kanssa tulee säätöä. Boracaylla sen sijaan oli aika jämptit hinnat mopotakseilla, vain yksi (ilmeisesti) pimeä mopotaksiherra yritti kaapata meidän asiakkaikseen tarjoamalla muka hyvää pakettidiiliä 🙂

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )